
Wsparcie emocjonalno-społeczne dzieci neuroatypowych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Schematy pracy, dokumentacja, narzędzia i analiza przypadków w codziennej praktyce nauczyciela
Według raportu Fundacji JiM aż 80 % rodziców dzieci w spektrum uważa, że szkoła nie jest dostosowana do ich potrzeb, a niemal co drugie dziecko (45 %) musiało zmieniać szkołę z powodu diagnozy. Coraz większa liczba uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, co pokazuje, jak pilna staje się potrzeba realnego dostosowania środowiska edukacyjnego do zróżnicowanych potrzeb dzieci.
Kongres dla nauczycieli przedszkola przekłada te wnioski na działanie: pokażemy Ci, jak organizować środowisko i rytm dnia w przedszkolu i w klasie – od ograniczania hałasu, tworzenia stref wyciszenia i kącików sensorycznych, przez treningi poznawcze w ruchu i modyfikację struktury zajęć (nie tylko sztywne 45-minutowe zajęcia). Nauczysz się rozpoznawać sygnały przeciążenia u młodszych dzieci (np. zakrywanie uszu, unikanie kontaktu, „zamrożenie”) i reagować mikrointerwencjami, które realnie obniżają napięcie i poprawiają koncentrację. Otrzymasz gotowe schematy pracy, wzory dokumentacji oraz narzędzia do obserwacji i ewaluacji – do natychmiastowego wdrożenia w grupie przedszkolnej i w klasie.
WYKŁADY 9:00-14:00
WARSZTAT I 14:00-15:00
WARSZTAT II 15:00-16:00
Najgorętsze tematy
tegorocznej Konferencji dla nauczycieli przedszkola:
Innowacyjna formuła paneli kongresowych





Ekspertki






Zarejestruj się w najniższej cenie tylko do 12 grudnia!!! Po tym terminie ceny wzrosną
Konferencja dla nauczycieli przedszkola w liczbach



Program konferencji
17.04.2026, godz. 9:00-14:00

AuDHD w edukacji – jak wspierać emocje, uwagę i zachowanie dziecka z podwójną diagnozą?
- Jak odróżnić objawy ASD od ADHD i na tej podstawie dobrać odpowiednie narzędzia i metody pracy?
- Jak pracować z trudnościami w regulacji emocji, które w AuDHD szczególnie obniżają kompetencje społeczne i zwiększają ryzyko izolacji – bez stygmatyzacji i „łatki niegrzecznego dziecka”?
- Jak przełożyć wnioski z orzeczenia z poradni na praktykę – kiedy w pracy z uczniami warto zastosować elementy TUS lub podejście behawioralne z jasnym systemem wzmocnień, a kiedy priorytetem powinno być AAC?
- Dowiesz się, jak korzystać z prostych arkuszy obserwacji i ewaluacji ucznia.
- Omówimy jak zastosować zasadę 3R (regularność, rutyna, repetycja) oraz dostosować środowisko do potrzeb dziecka: redukcję bodźców, tworzenie stref ciszy i kącików sensorycznych, krótsze odcinki pracy z jasnym początkiem i końcem.
- Poznasz przykłady ćwiczeń wspierających uwagę i samokontrolę: trening w ruchu, timer wizualny 3–5–7, karty wyboru, mikropauzy sensoryczne.
- Omówimy, jak krok po kroku przekładać obserwacje z codziennej pracy na zapisy w dokumentacji szkolnej – od opracowania WOPFU, który opisuje aktualne funkcjonowanie dziecka, po tworzenie i aktualizację IPET.

Trening poznawczy w ruchu – metody pracy z uwagą i impulsywnością u dzieci neuroatypowych
- Jak wspierać dzieci, które mają trudność z utrzymaniem koncentracji i szybko się zniechęcają w sytuacjach wymagających skupienia?
- Jak pomóc uczniom z ADHD, ASD i trudnościami w uczeniu się lepiej planować działania, kończyć zadania i panować nad impulsywnością?
- Jak rozpoznawać moment przeciążenia poznawczego i dobrać aktywność, która pozwoli dziecku wrócić do równowagi i gotowości do nauki?
- Poznasz strategie poznawczo-ruchowe, które łączą elementy treningu uwagi z aktywnością fizyczną (np. ćwiczenia sekwencyjne, rytmiczne i bilateralne), wspierając funkcje wykonawcze mózgu.
- Dowiesz się, jak planować zajęcia z mikroaktywnościami ruchowymi poprawiającymi koncentrację (np. krótkie serie ćwiczeń co 20–30 minut) oraz jak stosować ruchowe przerwy wspierające proces samoregulacji.
- Otrzymasz przykłady gier i zabaw wspierających koncentrację oraz ćwiczeń oddechowo-ruchowych, które pomagają w kontroli impulsów.

Integracja dziecka neuroatypowego w grupie – praktyczne strategie i narzędzia. Jak budować zdrowe relacje i poczucie bezpieczeństwa?
- Jak reagować na zachowania dzieci neuroatypowych, które mogą być trudne dla rówieśników – np. impulsywność, wybuchy emocji, nadmierna potrzeba kontroli lub wycofanie?
- Jak budować w klasie lub grupie atmosferę akceptacji i zrozumienia różnorodności, bez tworzenia etykiet i poczucia odrębności?
- Jak wspierać relacje rówieśnicze i rozwijać empatię, współpracę i odpowiedzialność wśród dzieci o bardzo różnych potrzebach emocjonalnych i społecznych?
- Poznasz praktyczne strategie pracy wychowawczej wspierające integrację dzieci neuroatypowych – m.in. mikrointerwencje w trudnych sytuacjach, komunikaty wspierające oraz sposoby reagowania na przeciążenie sensoryczne i emocjonalne w grupie.
- Dowiesz się, jak planować i prowadzić zajęcia integrujące (np. rytuały klasowe, wspólne projekty, aktywności oparte na współpracy), które rozwijają empatię i poczucie przynależności.
- Otrzymasz zestaw narzędzi do obserwacji relacji społecznych i monitorowania postępów dziecka – arkusze obserwacji interakcji rówieśniczych, karty wsparcia emocjonalnego.
- Pokażemy, jak tworzyć bezpieczne przestrzenie w klasie i na przerwach – aktywności, które sprzyjają regulacji emocji i budowaniu relacji.

Schemat pracy z zachowaniami trudnymi wynikającymi z napięcia i przeciążenia sensorycznego
Plan reagowania krok po kroku + narzędzia do wdrożenia
- Jak reagować, gdy dziecko bije, gryzie, kopie, krzyczy lub wycofuje się z aktywności?
- Jak odróżnić zachowania wynikające z przeciążenia sensorycznego od zachowań opozycyjno-buntowniczych?
- Jak prowadzić rozmowę z rodzicami dziecka przejawiającego zachowania agresywne, by zyskać współpracę zamiast oporu?
- Dowiesz się, jak stosować wzmacnianie pozytywne i metodę ignorowania dla wygaszania zamiast powtarzających się kar i negatywnych uwag.
- Otrzymasz konkretne wskazówki, jak budować dialog z rodzicami: normalizować trudne zachowania, stosować komunikat „JA”, unikać moralizowania i prowadzić rozmowy w duchu współpracy.
- Poznasz metodę ABC w praktyce – nauczysz się analizować, co poprzedza zachowanie (A), jak wygląda reakcja dziecka (B) i co ją utrwala (C).
- Dowiesz się, jak modyfikować środowisko (np. hałas, tempo pracy, forma poleceń), aby zapobiegać wybuchom napięcia.
- Poznasz narzędzia regulacyjne: mikroprzerwy ruchowe, strefy wyciszenia, butelki sensoryczne, timer i karty potrzeb.
Dziecko nie reaguje na polecenia, ucieka spod stołu. Jak krótko interweniować, by nie wzmacniać zachowania i przejść do lekcji?
Warsztaty
17.04.2026
14:00 - 16:00

Twórcze metody pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego – ruch, muzyka i elementy arteterapii w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Jak wspierać dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego poprzez kreatywne metody, takie jak ruch, muzyka i arteterapia, w codziennych aktywnościach przedszkolnych i wczesnoszkolnych?
- Jak dostosować przestrzeń edukacyjną, by była przyjazna dzieciom z nadwrażliwością lub podwrażliwością sensoryczną, umożliwiając im swobodne uczestnictwo w zajęciach twórczych?
- Jak skutecznie łączyć elementy ruchu, muzyki i arteterapii z potrzebami dzieci z SPD, by wspierały ich rozwój emocjonalny, społeczny i motoryczny?
- Nauczysz się projektować zajęcia oparte na muzyce, ruchu i sztuce, które wspierają rozwój dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, zarówno w aspekcie sensorycznym, emocjonalnym, jak i społecznym.
- Dowiesz się, jak łączyć ruch i taniec z elementami terapii sensorycznej – od prostych zabaw rytmicznych po ćwiczenia koordynacyjne angażujące motorykę dużą i małą.
- Przećwiczysz proste zabawy integrujące: echo dźwięków, taniec z chustą, książka artystyczna, ścieżka faktur i portret sensoryczny.
- Poznasz ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, które pomagają dzieciom z SPD zarządzać napięciem i przeciążeniem sensorycznym.
- Dowiesz się, jak tworzyć przestrzeń sensoryczną w grupie, która wspiera integrację sensoryczną, poprzez zabawy z dźwiękami, ruchem i arteterapią.
- Nauczysz się wykorzystywać arteterapię jako narzędzie samoregulacji i komunikacji niewerbalnej – w tym techniki pracy z kolorem, fakturą, zapachem i dźwiękiem.

Jak rozmawiać z dziećmi o smutku, lęku i złości - elementy TUS, NVC, mikrointerwencje oraz self-reg w praktyce przedszkolnej i szkolnej
- Jak reagować, gdy dziecko przeżywa silne emocje – płacze, krzyczy, zamyka się w sobie lub odmawia współpracy?
- Jak rozmawiać z dzieckiem, które boi się, wstydzi lub złości – i jakich komunikatów w takich chwilach lepiej unikać?
- Jak łączyć różne podejścia (TUS, NVC, self-reg) w codziennej praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej?
- Poznasz skuteczne mikrointerwencje wspierające dzieci w emocjach – proste komunikaty, które pomagają dziecku wrócić do równowagi emocjonalnej (np. widzę, że jesteś zdenerwowany, posiedźmy chwilę w ciszy).
- Dowiesz się, jak korzystać z elementów TUS (Treningu Umiejętności Społecznych) w pracy z grupą: uczenie współpracy, proszenia o pomoc, wyrażania potrzeb i przepraszania.
- Poznasz praktyczne zastosowanie Porozumienia bez przemocy (NVC) – cztery kroki rozmowy o emocjach: obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba.
- Nauczysz się rozpoznawać źródła emocji dziecka w duchu self-reg – odróżniać stresory biologiczne, emocjonalne, społeczne i poznawcze.
- Otrzymasz przykłady zabaw, które pomagają dzieciom rozładować napięcie: termometr emocji, słoik złości, moje emocje mają kolory.

Zespół klasowy na medal
Relacje w klasie wpływają na to, jak uczniowie czują się w szkole. Nasza książka porusza tematykę skutecznego budowania zgranego zespołu klasowego i pokazuje, w jaki sposób pomagać uczniom kształtować koleżeńskie relacje w taki sposób, by grupa stanowiła dla siebie wsparcie. To nieoceniona publikacja dla każdego wychowawcy szkolnego!

Zachowania impulsywne u dzieci w wieku przedszkolnym
E-book dzięki któremu dowiesz się czym charakteryzują się zachowania impulsywne u dzieci oraz jak w takiej sytuacji współpracować z rodzicami. Otrzymasz wiele praktycznych wskazówek do pracy w tym propozycje ćwiczeń wraz z gotowymi scenariuszami.

Mindfulness – trening uważności sposobem na spokojne i zrelaksowane dziecko
Publikacja to praktyczny poradnik przeznaczony dla nauczycieli do przeprowadzenia zajęć z mindfulness dla dzieci w wieku 5-6 lat i młodszych. Zawiera gotowe scenariusze zajęć, karty pracy oraz przykładowe ćwiczenia. Wspiera dzieci w lepszym radzeniu sobie ze stresem w życiu codziennym. Rozwija w dzieciach poczucie ciekawości i otwartości na doświadczanie chwili obecnej.

Współpraca z rodzicami w szkole. Scenariusze zebrań, wskazówki do prowadzenia trudnych rozmów, materiały dla rodziców
E-book dzięki któremu dowiesz się czym charakteryzują się zachowania impulsywne u dzieci oraz jak w takiej sytuacji współpracować z rodzicami. Otrzymasz wiele praktycznych wskazówek do pracy w tym propozycje ćwiczeń wraz z gotowymi scenariuszami.
Kup bilet grupowy i otrzymaj dodatkowy rabat na całe zamówienie.
Im więcej biletów kupujesz, tym większą zniżkę możesz otrzymać!
otrzymasz
30 zł netto
otrzymasz
60 zł netto
otrzymasz
100 zł netto
Jeśli chcesz zakupić kilka różnych, skontaktuj się z nami – przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę!
Kup bilet
Wybierz swój wariant
promocji pozostało:
Online
- Udział we wszystkich sesjach wykładowych
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w konferencji
- 7-dniowy dostęp do nagrań z konferencji
- Prezentacje i materiały konferencyjne
- Udział w warsztacie I: Twórcze metody pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- Udział w warsztacie II: Jak rozmawiać z dziećmi o smutku, lęku i złości
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
- Materiały doszkalające: zestaw 3 e-booków - SPRAWDŹ, JAKIE!
+ Warsztat I
- Udział we wszystkich sesjach wykładowych
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w konferencji
- 14-dniowy dostęp do nagrań z konferencji
- Prezentacje i materiały konferencyjne
- Udział w warsztacie I: Twórcze metody pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- Udział w warsztacie II: Jak rozmawiać z dziećmi o smutku, lęku i złości
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
- Materiały doszkalające: zestaw 3 e-booków - SPRAWDŹ, JAKIE!
+ Warsztat II
- Udział we wszystkich sesjach wykładowych
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w konferencji
- 14-dniowy dostęp do nagrań z konferencji
- Prezentacje i materiały konferencyjne
- Udział w warsztacie I: Twórcze metody pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- Udział w warsztacie II: Jak rozmawiać z dziećmi o smutku, lęku i złości
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
- Materiały doszkalające: zestaw 3 e-booków - SPRAWDŹ, JAKIE!
+ Warsztat I + Warsztat II
- Udział we wszystkich sesjach wykładowych
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w konferencji
- 14-dniowy dostęp do nagrań z konferencji
- Prezentacje i materiały konferencyjne
- Udział w warsztacie I: Twórcze metody pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- Udział w warsztacie II: Jak rozmawiać z dziećmi o smutku, lęku i złości
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
- Materiały doszkalające: zestaw 3 e-booków - SPRAWDŹ, JAKIE!

Dla kogo jest konferencja?
Do udziału w kongresie zapraszamy wszystkich nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, wychowawców oraz pedagogów. Wydarzenie będzie szczególnie wartościowe dla tych, którzy poszukują nowoczesnych i skutecznych metod pracy z dziećmi neuroróżnorodnymi, budowania umiejętności regulowania trudnych emocji takich jak agresja czy zachowania opozycyjno-buntownicze.
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Opieka merytoryczna:
Natalia Malińska
natalia.malinska@forum-media.pl

Współpraca reklamowa:
Natalia Łodyga
natalia.lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: +48 601 325 345

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel. 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00









