Baza wiedzy
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – jak wspierać jego rozwój i edukację w szkole?

W szkołach ogólnodostępnych, w tym klasach integracyjnych, uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną mają możliwość nauki zgodnie z ogólną podstawą programową, choć mogą potrzebować odpowiednich modyfikacji. Ci uczniowie uczęszczają do szkoły na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które precyzuje wymagania dotyczące dostosowań edukacyjnych, metod i form pracy, a także wsparcia, jakie należy im zapewnić. Jaki rodzaj wsparcia jest konieczny dla takich uczniów?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – klasyfikacja
Niepełnosprawność intelektualna to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się istotnymi ograniczeniami w funkcjonowaniu intelektualnym oraz w zakresie zachowań adaptacyjnych, ujawniające się przed 18. rokiem życia. Diagnozowana jest na podstawie obniżonego IQ, zwykle mierzonego testami inteligencji, jak skala Wechslera.
Osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną (IQ między 69 a 55) mają trudności z koncentracją, percepcją, pamięcią, myśleniem abstrakcyjnym oraz motoryką. Osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną często funkcjonują na poziomie dziecka w wieku 10–12 lat pod względem myślenia i uczenia się, ale ich zdolności adaptacyjne mogą być wyższe, zwłaszcza w znanym środowisku. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej są różnorodne i mogą obejmować czynniki genetyczne, prenatalne (np. infekcje, niedotlenienie), perinatalne (np. niedotlenienie okołoporodowe) i środowiskowe (np. długotrwałe zaniedbanie edukacyjne i społeczne). Wady intelektualne często ujawniają się, gdy dziecko zaczyna naukę w szkole, chociaż pierwsze objawy mogą wystąpić wcześniej. Jednak diagnoza niepełnosprawności intelektualnej wymaga przeprowadzenia odpowiednich testów psychologicznych.
Jak funkcjonuje dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Aby skutecznie wspierać ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną, ważne jest zrozumienie jego ograniczeń rozwojowych, które mogą się różnić w zależności od środowiska rodzinnego i rehabilitacji. Tacy uczniowie często mają trudności w percepcji, której tempo jest wolniejsze, a uwaga krótkotrwała i łatwo ulegająca zakłóceniu. Mają trudności w koncentracji na mowie nauczyciela, lepiej reagują na zadania praktyczne. Ich pamięć jest głównie mechaniczna, potrzebują wielu powtórzeń, by coś zapamiętać, a pamięć logiczna jest zaburzona, co utrudnia wnioskowanie i analizowanie faktów.
Ich myślenie jest spowolnione, a pojęcia matematyczne i gramatyczne mogą być niezrozumiałe. Zwykle nie podejmują działań z własnej inicjatywy, oczekują pomocy dorosłych i rozwiązują zadania metodą prób i błędów. Problemy mogą występować także w rozumieniu treści, wyobraźni przestrzennej, łączeniu nowo poznanych treści oraz stosowaniu umiejętności w praktyce. Na późniejszych etapach edukacji mogą mieć kłopoty z myśleniem abstrakcyjnym, a ich myślenie jest bardziej konkretne i obrazowe.
Warto jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne, a nauczyciel powinien obserwować, jak trudności manifestują się w przypadku konkretnego ucznia, by odpowiednio dostosować wymagania edukacyjne.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolu
System edukacji w Polsce oferuje różnorodne rozwiązania dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W zależności od rodzaju dysfunkcji dzieci otrzymują: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (np. niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność ruchowa), orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju. Po otrzymaniu orzeczenia, rodzice mogą wybierać odpowiednie przedszkole, kierując się zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej i indywidualnymi potrzebami dziecka.
Rodzic ma wybór pomiędzy różnymi przedszkolami:
- ogólnodostępnymi,
- ogólnodostępnymi z oddziałami integracyjnymi,
- integracyjnymi,
- ogólnodostępnymi z oddziałami specjalnymi,
- specjalnymi.
Przedszkola integracyjne przyjmują dzieci z niepełnosprawnościami oraz pełnosprawne, a ich liczba dzieci w oddziale nie przekracza 20, w tym 5 dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
Do przedszkoli specjalnych uczęszczają wyłącznie dzieci z niepełnosprawnościami, a liczba dzieci zależy od rodzaju niepełnosprawności (np. 4 dla dzieci z autyzmem, 10 dla niewidomych i słabowidzących).
Różnice między przedszkolami dotyczą także dostępnych specjalistów – w przedszkolach ogólnodostępnych zatrudniani są logopedzi i psycholodzy, a w przedszkolach integracyjnych i specjalnych również terapeuci (np. fizjoterapeuta, oligofrenopedagog). Rodzice dzieci w przedszkolach ogólnodostępnych mogą liczyć na pomoc nauczyciela wspomagającego.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole
Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczą się zgodnie z ogólnym programem, ale nauczyciele mogą dostosować go do ich indywidualnych potrzeb na podstawie orzeczenia o kształceniu specjalnym. Uczą się tylko jednego języka obcego, z możliwością nauki drugiego na wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów. Jeśli nie uczą się drugiego języka, mają zajęcia z techniki, które są dostosowane w ramach IPET.
Czy dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może iść do liceum?
Czas nauki ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną trwa do 20. roku życia w szkole podstawowej i do 24. roku życia w szkole ponadpodstawowej, z możliwością przedłużenia nauki. W przypadku przedłużenia etapu edukacyjnego uczeń otrzymuje zaświadczenie o przebiegu nauki, a nie świadectwo. Ważne jest, aby Ci uczniowie osiągali sukcesy, ponieważ ich brak może prowadzić do spadku motywacji i problemów behawioralnych.
Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w szkole
Uczniowie z niepełnosprawnościami napotykają liczne wyzwania emocjonalne, które mogą wpływać na ich funkcjonowanie w szkole i życiu codziennym. Odpowiednie wsparcie jest niezbędne do ich prawidłowego rozwoju.
Rodzaje trudności:
- Poczucie wykluczenia: uczniowie z niepełnosprawnościami często doświadczają marginalizacji przez rówieśników, co prowadzi do osamotnienia.
- Obniżona samoocena: trudności w codziennym funkcjonowaniu mogą powodować utratę wiary w siebie, co wpływa na motywację do nauki.
- Trudności w komunikacji: problemy związane z mową, słuchem czy widzeniem utrudniają nawiązywanie relacji z rówieśnikami i nauczycielami.
Wpływ środowiska szkolnego
Środowisko szkolne może zarówno zaostrzać, jak i łagodzić te trudności.
- Negatywne czynniki: brak akceptacji, stereotypy czy ignorowanie uczniów z niepełnosprawnościami pogłębiają wykluczenie.
- Pozytywne czynniki: integracyjne działania, takie jak wspólne projekty, pomagają uczniom poczuć się akceptowanymi.
Znaczenie relacji
Relacje z rówieśnikami i nauczycielami są kluczowe dla poczucia wartości ucznia. Wsparcie ze strony nauczycieli oraz pozytywne relacje w grupie pomagają w rozwoju kompetencji społecznych i poczuciu przynależności.
Praktyczne strategie wsparcia emocjonalnego
Wsparcie emocjonalne uczniów wymaga podejścia indywidualnego i grupowego.
Budowanie poczucia przynależności
- Zajęcia integracyjne: zaangażowanie całej klasy w projekty i warsztaty wspiera integrację.
- Promowanie pozytywnych wzorców: nauczyciele mogą nagradzać zachowania wspierające empatię i zrozumienie.
Rozwijanie kompetencji społecznych
- Treningi umiejętności interpersonalnych: programy rozwijające umiejętności komunikacyjne i współpracę.
- Gry zespołowe: aktywności grupowe pomagają w nawiązywaniu relacji i budowaniu zaufania.
Wsparcie indywidualne
- Regularne rozmowy: nauczyciele powinni rozmawiać z uczniami, aby zrozumieć ich potrzeby emocjonalne.
- Monitorowanie samopoczucia: obserwacja nastroju ucznia pomaga wykryć problemy na wczesnym etapie.
- Indywidualny plan wsparcia: dostosowanie działań do potrzeb ucznia wspomaga jego rozwój.
Współpraca z rodzicami
- Wspólne ustalanie celów: współpraca z rodziną umożliwia wyznaczenie wspólnych celów wsparcia.
- Regularna komunikacja: stały kontakt z rodzicami pozwala na szybsze reagowanie na trudności ucznia.
Jak pracować z uczniem z lekką niepełnosprawnością w szkole?
Zapraszamy na II Ogólnopolski Kongres Emocje "Dziecko o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej"!
To idealne wydarzenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, wychowawców i pedagogów, podczas którego zdobędziesz praktyczną wiedzę i narzędzia do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym z dysleksją, autyzmem, trudnościami w nauce oraz niepełnosprawnościami
Jakie tematy pojawią się podczas wykładów?
- Stopniowanie trudności kart pracy: pokażemy jak w praktyce zastosować gradację zadań tak aby dzieci czuły się zmotywowane, ale nie przytłoczone.
- Metoda projektu w grupach różnorodnych - jak wprowadzić edukację włączająca w klasie tak, aby pogodzić potrzeby wszystkich dzieci?
- Metody relaksacji i wyciszenia wspierające dziecko w radzeniu sobie z frustracją, lękiem lub niepewnością podczas lekcji, m.in. metody uważności (Mindfulness), oddychanie balonowe, „rysowanie” emocji.
- Budowanie relacji opartej na zaufaniu i bezpieczeństwie emocjonalnym. Wykorzystanie metody kontraktu klasowego, aby minimalizować stres i wspierać pozytywne nastawienie dziecka.
Dodatkowe wskazania dla nauczycieli do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością w szkole:
- Postrzeganie konkretnego ucznia bez presji wymogów programowych, z założeniem, że obowiązująca jest podstawa programowa kształcenia ogólnego.
- Zredukowanie liczby abstrakcyjnych tematów, nauczanie oparte na konkretach.
- Wykorzystanie pomocy dydaktycznych, multimediów i modeli.
- Instrukcje proste, jednoznaczne, dostosowane do ucznia (np. obrazkowe).
- Stosowanie powtórzeń, wskazówek, kontrolowanie działań ucznia.
- Utrzymywanie motywacji przez zadania związane z jego zainteresowaniami.
- Tworzenie map myśli i materiałów edukacyjnych.
- Dzielenie zadań na etapy, rozwijanie pamięci poprzez notatki obrazkowe.
- Używanie symboli, piktogramów i kolorowych kartek do organizacji pracy.
- Angażowanie ucznia w proste, szkolne prace (np. dyżury, ścieranie tablicy).
- Praca w małych grupach, stopniowanie trudności.
- Kładzenie nacisku na czynnościowe nauczanie i ćwiczenie mówienia.
- Powtarzanie oraz dostosowanie czasu pracy i zadań.
- Indywidualizacja oceniania, uwzględniająca postęp i zainteresowania ucznia.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości przez wsparcie i pochwały.
Bibliografia
- https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/dostosowanie-przestrzeni-szkolnej-dla-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-wyzwania-i-dobre-praktyki-1
- https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/wsparcie-emocjonalne-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-w-srodowisku-szkolnym
- https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/wsparcie-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim
Artykuły
Kontakt
Masz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Kwestie merytoryczne:
Natalia Malińska
Product Manager
Natalia.Malinska@forum-media.pl

Współpraca Barterowa i Marketingowa
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel kom: 781 153 769
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00